Slapeloze nacht? Zo slaap je als een roosje!

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. En toch hebben we  het allemaal wel eens: een slapeloze nacht. Er zijn genoeg redenen waardoor een slapeloze nacht kan ontstaan. Misschien heb je wel zenuwen voor een belangrijk gesprek de volgende dag. Of misschien ben je vroeg naar bed gegaan, maar heb je nog té veel energie om te slapen. Misschien heb je gewoon veel aan je hoofd en kom je daardoor niet in slaap.  Of misschien ligt je bed gewoon niet zo lekker. Hoe dan ook, slapeloze nachten zijn vervelend. Daarom hebben wij wat tips voor je op een rijtje gezet om tijdens een slapeloze nacht alsnog te kunnen slapen als een roosje.

Comfy pyjama

De makkelijkste tip van allemaal: trek de pyjama aan die jij het fijnst vindt zitten. Een pyjama zonder kriebelige stoffen en zonder labels waar je je aan ergert.  Zo lig je extra lekker in bed!

Trek sokken aan in bed

Het klinkt misschien raar, maar uit een studie is gebleken dat wanneer je warme handen en voeten hebt, je eerder in slaap valt. Zie het als een goede reden om die leuke fluffy sokken een keer aan te trekken in bed!

Drink kamille thee

Drink voordat je in bed stapt een kopje kamille thee. Kamille thee wordt al duizenden (!) jaren gebruikt om de slaap te bevorderen. Het heeft een kalmerend effect en werkt dus mee aan een goede nachtrust.

Geen slaap-afleiding

Zorg dat alle afleiding in- en rondom je bed weg is. Dus geen mobiel, geen tv, geen dieren en geen kinderen in de slaapkamer. Ook je alarmklok kan soms afleidend werken als je iedere minuut voorbij ziet komen. Zorg dat je geen afleiding hebt en je valt gegarandeerd eerder in slaap!

Gebruik lavendelolie

Als je vaker slapeloze nachten hebt, zorg dan dat je altijd  lavendelolie bij je  bed hebt staan. Doe hiervan een paar druppels op de lakens of op je kussen. Lavendelolie heeft een rustgevende werking, een perfecte combinatie met slapen dus!

Zorg dat je slaapkamer koel is

De temperatuur van de ruimte waarin je slaapt, heeft effect op je lichaamstemperatuur. De ideale temperatuur om in slaap te vallen blijkt volgens onderzoek tussen de 17 en de 21 graden te zijn.  Als het te warm of te koud is in de slaapkamer, kan je lichaam de ‘ideale’ slaaptemperatuur niet bereiken, waardoor je minder goed slaapt.

Zorg voor een goed bed!

De laatste tip is misschien wel de meest voor de hand liggende tip: zorg voor een goed bed. En daarmee bedoelen we vooral een goed matras. Na een tijdje raakt je matras versleten en is het toe aan vervanging. Een versleten matras kan er zelfs voor zorgen dat je problemen met je gezondheid krijgt. Laat je adviseren in een winkel over welk matras het beste bij jouw manier van slapen past.

Slaap lekker!

Leave a Reply